Pascal
Sisukord
Sissejuhatus
Pascal on programeerimise õppimisele orienteeritud keel
Pascali paigaldamine
TODO
Ruby dokumentatsioon
TODO
Programmeerimine Rubys
TODO
Pascali skript
Pascali skript esineb tekstifaili kujul, nt selline skript kirjutab 'Hello, world'
uses crt; begin write('Hello, world'); end
Pascalis on ekraanile teksti väljastamiseks kaks käsku: write mis lihtsalt teksti ekraanile ning writeln mis teeb peale teksti kirjutamist ka reavahetuse
Iga käsu lõpus peab asetsema märk ;
Soovides kirjutada teatud konsooli punkti märgi saab kasutada enne write või writeln käsku
gotoXY(10,20);
Kommentaarid kirjutatakse pascalis märkide { } vahele
Ekraani puhastamieks on käsk
clrscr;
If-else jms
if muutuja<25 then begin .... end;
või
if b=c then b:=0;
Andmestruktuurid
TODO
Sõne
Muutujate defineerimises on Pascal üsna range, nõutav on, et need oleksid defineeritud enne programmi põhiosa algust var all
näiteks
var
t2ht: char; s2na : string; arv: integer;
Väärtuste omistamine toimub programmi põhiosas ehk begin' ja end vahel
näiteks
arv:=1;
Väärtuse väljastamine
writeln(arv);
Määrata saab ka eelnevalt stringi pikkuse nt
linn : String[15];
Ehk üle 15 märgi pikkuseid stringe kasutada ei saa
Massiiv
Massiiv (ingl. k. list) on järjestatud hulk
Massiiv võib olla nii jada kui tabeli kujul, näiteks
jada : array[1..10] of integer;
Moodustab jada nimega jada kus saab hoida numbreid
matrix:array[1..100,1..100] of ingeger;
Moodustab tabeli nimega matrix mis võib sisaldada infot numbrilisel kujul
Väärtuste andmine toimib kujul
matrix[9,9]:=1; matrix[10,9]:=1;
Massiivi elemendi poole pöördumine toimub selliselt
write(matrix[1,2]);
Seejuures võib numbrite asemel kasutada ka muutujaid
Võimalik on juba programmi luues eeldefineerida VAR all enne programmi algust mingeid muutujaid, nt kujul
const lines=24; s: array[0..lines] of string= ( 'a','b','c','d','e','f','k','l','m','n','o','p','r','s','t','u','v', 'i','j','h','z','x','g','q',);
Millega tekitame 24 märgi pikkuse jada mis sisaldab tähestiku tähti va täpitähed
Võimalik on samuti enne VAR'i defineerida uusi recordeid näiteks
type a = record nimi : String[50]; vanus : integer; sugu : Char; end;
Kasutades nüüd seda uut loodud recordit näiteks jada loomisel
inimesed : array[1..10] of a;
Saab iga jada pesa hoida korraga kolme tüüpi infot, näiteks
inimesed[i].nimi:="Priit";
Tehted
j[b]:=j[b]+1 ;
b:=b+1; a:=a+1; c:=c+1;
Meetodid
Meetodid (klassid?) võimaldavad programmi teksti loogiliselt organiseerida, nt eraldada osa korduvaks kasutamiseks.
procedure ekraanile; begin gotoXY(1,1); writeln("tere"); end;
Väljakutsumine toimub
ekraanile;
Konsoolilt sisendi lugemine
write('Sisesta esimene arv: '); readln(arv1);
Jadatöötlus
TODO
Stringitöötlus
password:=password+muutuja;
Random funktsioon
Enne seda tuleb anna programmi alguses käsk
randomize;
Ning seejärel võib kasutada erinevatele muutujatele väärtuste omistamisel või ekraanile väljatamisel käsku
random(25)
Mis tähendab, et funktsioon võtab suvalise numbri vahemikust 0..25
Näiteks
write(s[random(75)]);
Värvid
Teksti värvi saab muuta käsuga
textcolor(7);
Teksti taustavärvimiseks tuleb anda käsk
textbackground(7);
Number sümboliseerib siis vastavat värvikoodi
Värvide koodid
Blue 1 Green 2 Cyan 3 Red 4 Magenta 5 Brown 6 LightGray 7 DarkGray 8 LightBlue 9 LightGreen 10 LightCyan 11 LightRed 12 LightMagenta 13 Yellow 14 White 15
Failidega tegelemine
Assign(F, 'fail.txt'); Rewrite(F); writeln(F, arv1);
Tsüklid
Näiteks lõputu kordus mis kestab senikaua kuni vajutatakse mõnd klahvi
begin repeat write('1') delay(100); until keypressed; end.